poniedziałek, 10 grudnia 2012

Społecznie przeciwko AIDS cz. 1

Dzisiaj 10. grudnia, a więc 9 dni temu obchodziliśmy Światowy Dzień Walki z AIDS.
Wiem, że pisząc na ten temat nie wykazuję się zbyt dobrym refleksem, aczkolwiek na swoje usprawiedliwienie mam argument, iż informacji, materiałów oraz samych kampanii dotykających tej kwestii znaleźć można mnóstwo i trudno było przez nie sprawnie przebrnąć. W zasadzie moje starania nie zakończyły się zbytnim powodzeniem, utknęłam gdzieś w połowie, toteż postanowiłam stworzyć cykl postów na ów obszerny i, jakby nie było, niewesoły temat. Dzisiaj część pierwsza
i pierwsza dawka przykładów.

Zacznijmy od tego, że święto obchodzone jest od 1988 roku, z inicjatywy WHO. Wtedy to, Zgromadzenie Ogólne ONZ uznało, iż pandemia AIDS wymaga szczególnej uwagi. Od tego czasu na całym świecie organizowane są rozmaite kampanie, konferencje, eventy etc., dotykające owego problemu. Również Polska ma tu swój udział, czemu nie trudno się dziwić, gdyż HIV zdiagnozowano już u 15 tysięcy Polaków (dane z 30. kwietnia 2012 roku).
Szacuje się, że 70 % zakażonych żyje w nieświadomości.

Ciekawa wydaje się tabelka (wprost z Wikipedii), która zwięźle charakteryzuje działania na rzecz walki z chorobą w Polsce i na świecie:


Hasła Światowego Dnia AIDS z lat 1988 – 2009
1988 Na świecie: Dołącz do Światowej Pomocy
1989 Na świecie: Nasze Życia, Nasz Świat – Zadbajmy o siebie wzajemnie
1990 Na świecie: Kobiety i AIDS
1991 Na świecie: Dzieląc Wyzwania
1992 Na świecie: Społeczność Zaangażowania
1993 Na świecie: Czas do Działania
1994 Na świecie: AIDS i Rodzina
1995 Na świecie: Dzielenie Praw, Dzielenie Odpowiedzialności
1996 Na świecie: Jeden Świat. Jedna Nadzieja
1997 Na świecie: Dzieci żyjące w świecie AIDS
1998 Na świecie: Siła Zmian
1999 Na świecie: Słuchaj, Ucz, Żyj!
2000 Na świecie: Mężczyzna robi różnicę
2001 Na świecie: Poza Wzrokiem... Poza Umysłem
W Polsce: Nie daj szansy AIDS! Bądź odpowiedzialna.
2002 Na świecie: 54321
W Polsce: HIV nie wybiera. Ty możesz.
2003 Na świecie: Stigma and Discrimination
W Polsce: Porozmawiaj o AIDS. Przeszłość bywa groźna.
2004 Na świecie: Kobiety, Dziewczęta, HIV i AIDS
W Polsce: Test na HIV – Jedyny sposób by być pewnym
2005 Na świecie: Stop AIDS. Dotrzymaj Obietnicy
W Polsce: ABC zapobiegania AIDS
2006 Na świecie: Stop AIDS. Dotrzymaj Obietnicy – odpowiedzialność
W Polsce: Rodzina razem przeciw AIDS
2007 Na świecie: HIV – Let's get talking
W Polsce: W życiu jak w tańcu, każdy krok ma znaczenie / Daj szansę swojemu dziecku, nie daj szansy AIDS
2008 Na świecie: Prowadź-Umocnij-Udostępnij
W Polsce: Wróć bez HIV
2009 Na świecie: Powszechny dostęp i prawa człowieka
W Polsce: Daj szansę swojemu dziecku, nie daj szansy AIDS


Warto nadmienić, iż święto ma charakter stricte edukacyjny, więc wydarzenia i strategie podejmowane w związku z nim będą specyficzne. Ponadto, są to kampanie społeczne,
a więc będą one w wielu punktach różnić się od komercyjnych kampanii marketingowych.

Na początek, proponuję zwrócić uwagę na polską kampanię społeczną, która ruszyła 1. września bieżącego roku. Kampania "ABC seksu w obrazkach" promuje profilaktykę chorób przenoszonych drogą płciową i, moim zdaniem, oprócz ciekawego pomysłu na walkę z HIV, wydaje się być niezłym sposobem na mocno kulejącą/ nie istniejącą w Polsce edukację seksualną.
Adresatem są tu przede wszystkim kobiety, a dokładniej internautki, a przekaz ma prostą, obrazkową formę, uzupełnioną o jaskrawe barwy, co skutecznie przyciąga wzrok i uwagę pośród natłoku innych informacji. Przez 10 tygodni na facebooku pojawiały się kolejne materiały,
a podsumowanie kampanii odbyło się 1. grudnia. Na stronie internetowej projektu przekonamy się, że nie ograniczył się on jedynie do informacji obrazkowych (68 obrazków z opisami),
gdyż znajdziemy tu też filmy, artykuły, biogramy ekspertów, adresy tzw. punktów testowania. Nowością była możliwość zadania pytania wspomnianym ekspertom, po zadaniu której odpowiedź pojawiała się m.in. na facebookowej stronie projektu, przy czym gwarantowana była anonimowość (często kampanie na facebooku zniechęcają internautów, ponieważ zadawanie pytam nie jest anonimowe, tak więc wielki plus).

Pomysłodawcą kampanii jest Stowarzyszenie Pomoc Socjalna, które na co dzień zajmuje się osobami zakażonymi HIV, a za kreację i przygotowanie całości odpowiadało cooperativa studio.





















A poniżej jeszcze kilka przykładów kampanii społecznych, które w walce z AIDS wykorzystują poczucie humoru. Humor  pojawia się tu jako sposób na rozmawianie/informowanie o trudnych, delikatnych, poważnych kwestiach i jak to zwykle z humorem bywa - na pewno zwraca uwagę, podoba się, ale czy wywołuje zamierzony skutek, edukuje i skłania do określonego sposobu działania? 
















Źródła:
http://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%9Awiatowy_Dzie%C5%84_AIDS
http://www.kampaniespoleczne.pl/
http://www.facebook.com/sekstozdrowie?fref=ts
https://www.facebook.com/AbcSeksu
http://www.abcseksu.com/
http://thedesigninspiration.com/


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz