poniedziałek, 20 maja 2013

"Profesjonalne" statystyki

Dnia dzisiejszego w moich facebookowych aktualnościach zauważyłam przyciągające wzrok zdjęcie, opublikowane przez fanpage Przerwa Na Reklamę (https://www.facebook.com/PrzerwaNaReklame). Były to śmiesznie przerobione obrazki z shutterstocka, całkiem urocze:
http://wisetrends.com/images/fbi/infografika_.jpg

Zdjęcie okazało się być początkiem infografiki "Jak bardzo obnażamy się na facebooku?", stworzonej przez portal Wisetrends. Infografika dostępna tutaj: Infografika

Spodziewałam się ciekawostek czy chociażby dowcipnych informacji, ale takich nie dostrzegłam. Zmieszczone statystyki wydają się być chaotyczne, brak źródeł informacji, nie wiadomo skąd wzięły się pewne uogólnienia. Liczba osób, która "ma oznaczony na Facebooku status związku" wydaje się być rozsądnym punktem wyjścia do tego typu infografiki. Jednak dalsze opracowanie zarówno graficzne, jak i merytoryczne, pozostawia sporo do życzenia.

Jeśli chodzi o stricte rzeczowe uwagi - rażące są chociażby błędy w obliczeniach: jakim sposobem 657.860 + 407.720 = 1.065.580 oraz 166.260 + 122.940 = 1.065.580? Plusem jest jednak, iż błędy poprawiane są na bieżąco, zaraz po przyuważeniu ich przez użytkowników facebooka.

Natomiast w kwestii moich prywatnych odczuć: kogo śmieszą dowcipy o "szczęśliwych mężatkach" i "biednych mężczyznach"? Tym bardziej, że autorom tylko w przypadku kategorii "małżeństwo" przyszedł do głowy taki żarcik, natomiast inne kategorie nie są już opatrzone żadnym, mniej lub bardziej błyskotliwym lub dowcipnym komentarzem. Zastanawia mnie też, dlaczego drugi z trzech rozdziałów infografiki nosi tytuł "Życie", skoro nadal traktuje wyłącznie
o związkach i relacjach damsko-męskich. I czy "pikantne szczegóły" zamieszczone w rozdziale
pt. "Sex" faktycznie są aż takie pikantne? No i te literówki...

Gdyby chociaż wspomniano skąd wzięły się przedstawiane dane, w jaki sposób i w jakich okresach czasu były zbierane, na jakiej grupie, wówczas nie miałabym pewnie żadnych uwag...

Myślę, że portal, który sam siebie określa jako przedstawiający "Profesjonalne Statystyki Social Media", powinien być nieco bardziej profesjonalny. Zaletą są rankingi fanpage'y zestawione
w klarownych kategoriach, jednak cała reszta, jak przypuszczam, jest jeszcze do dopracowania.

Źródła:
https://www.facebook.com/PrzerwaNaReklame
http://wisetrends.com
https://www.facebook.com/Wisetrends


Aktualizacja:
Kilka minut później na fanpage'u Przerwa Na Reklamę:




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz