Parafrazując wpis z jednego z forów motoryzacyjnych "Ani stylistyki, ani właściwości jezdnych, tylko jakieś pier..... wycieraczki i testy niezawodności" - tak można by opisać jedną z reklam Toyoty. Odbiorcy ewidentnie się nie spodobała. Nie da się ukryć, że niektórzy (np. młodzi fani formuły1) zdecydowanie nie są grupą docelową dla reklam przedstawiających takie cechy samochodów, jak niezawodność, bezpieczeństwo, komfort i możliwość zmieszczenia zakupów, dorodnego labradora oraz fotelików dla dwójki dzieci.
Reklamy w branży motoryzacyjnej niezaprzeczalnie dzielą się na pewne, łatwo dostrzegalne kategorie. Mamy tu samochody dla rodzin - te wcześniej wspomniane, bezpieczne i pojemne. Następnie są reklamy pojazdów skierowane w dużej mierze do mężczyzn, czyli te o autach dających wrażenie wolności, nieograniczonych możliwości, pozwalających poczuć się młodym, witalnym i silnym. Tutaj, w zależności od statusu finansowego, mamy jeszcze dodatkowy podział: na auta drogie i luksusowe (targetem są głównie mężczyźni w średnim wieku) i na samochody, które wcale takie luksusowe i drogie nie są, nie dają aż tak nieograniczonych możliwości,
ale przynajmniej mają sprawiać takie wrażenie - trafiają one, jak łatwo się domyślić, do tych, którzy chcą mieć chociaż złudzenia co do swojego statusu, bo na nic więcej ich nie stać (nie mylić ze słomą wystającą z butów, bo w sumie to dotyczy większości z nas). Ponadto, rzecz jasna, mamy samochody dla kobiet, które część adresatek ogląda chętnie, część natomiast odbiera jako zjawisko wysoce obraźliwe - tutaj podkreśla się łatwość poruszania się po mieście, parkowania, niewielkie rozmiary pojazdu, często też bezpieczeństwo i estetyczny wygląd. Ciekawostką są także reklamy, które zwracają uwagę na proekologiczne podejście, dbałość
o środowisko - dzięki temu, kupując auto mamy wrażenie, że stajemy się lepszymi ludźmi.
Podział wydaje się być oczywisty, gdyż dokonany jest według charakterystyk grup docelowych. Zdaje się, że i tym razem nie odkryłam Ameryki, ale wszystko w swoim czasie. Teraz wreszcie coś ciekawego, czyli przykłady.
Reklamy samochodów skierowane w dużej mierze do rodzin; nacisk na komfort, bezpieczeństwo, niezawodność, "przyjaźń" między marką a odbiorcą, podkreślające pozytywny stosunek
i zainteresowanie dziećmi:
 |
Skoda; Agencja: Leagas Delaney Prague; Creative Director &
Copywriter: Tereza Sverakova ; Art Directors: Lauren van Aswegen,
Kristina Ambrozova, Jan Tomasek; Fotograf: Marek Bartos |
 |
" Everything fits easier. Over 70 cubic feet of cargo space in the 2012 CR-V";
Honda; Agencja: Dare, USA; Creative Director: Bryan Collins, Rob Sweetman; Art Director: Rob Sweetman; Copywriter: Mia Thomsett; Fotograf: Anthony Redpath / visu.co |
 |
"Volkswagen. Surrounded by safety";
Volkswagen; Agencja: Try/Apt, Norway; Chief Creative Directors: Petter Bryde, Thorbjørn Ruud; Copywriter: Petter Bryde; Art Director: Thorbjørn Ruud; Retoucher: Thomas Bråten; Fotograf: Sigve Aspelund |
 |
"You'll never be surprised on road again.The Electronic brake assist system of CC."
Volkswagen; Agencja: DMG, Beijing, China; Creative Directors: Dan Mintz,Weibing Xu, Bob Gao; Art Director: Bob Gao, Oliver yang; Copywriter: Sky Han; Illustrator: Octopus Digital Studio; Fotograf: Jian Miao |
 |
"Spots the danger before you do.
The Night View Assist by Mercedes-Benz."
Mercedes-Benz; Agencja: BBDO, Düsseldorf, Germany / Mark BBDO, Prague, Czech Republic; Chief Creative Officers: David Mously, Jan Harbeck, Wolfgang Schneider; Copywriter: David Missing; Art Director: Daniel Haschtmann; fotograf: Jan Van Endert; Typographer: Daniel Haschtmann; |
 |
"Nissan Tiida with expandable trunk."
Nissan; Agencja: Lew´Lara\TBWA, Brazil; Creatives Directors: Jaques Lewkowicz, Manir Fadel, Mariana Sá; Creatives: Bernardo Romero, Marcos Almirante; Fotograf: Manipula; Graphic Production: Marcos Pedra |
 |
Volvo; Agencja: Pickle Lintas, New Delhi, India; Creative Director: Sujit Das; Art Directors: K.Deepak Kumar, Rajnish Tripathi, Sachin Saj; Copywriter: K.Deepak Kumar |
 |
Opel; Agencja: Y&R, Paris, France; Creative Director: Jorge Carreno, Robin De Lestrade; Art Director / Copywriter: Eric Esculier; Account Directors: Clement Chovin, Christophe De Jandin; Illustrator: Patrick Gernignon |
Reklamy samochodów skierowane do kobiet, zwracające uwagę na łatwość poruszania się
po mieście, ułatwione parkowanie, estetykę:
 |
Nissan; Agencja: WhybinTBWA Group, Melbourne, Australia; Executive Creative Director: Paul Reardon; Art Director: Amelia Birrell; Copywriter: Chris Ellis; Fotograf: Mat Baker.
Jakaś nieciekawa ta reklama Nissana. Ani ładna, ani pomysłowa.
|
 |
"Add something, change something. Customize yours at Fiat.es"
Fiat; Agencja: Leo Burnett Iberia, Spain; Executive Creative Director: Chacho Puebla; Creative Directors: Francisco Cassis, Sergio Lobo; Art Directors: Bruno Nakano, Sergio Lobo; Copywriters: Hernán Ramos, Francisco Cassis; Illustrator: Bruno Nakano |
Reklamy wozów pozwalających poczuć wolność, luksus, siłę, możliwości, witalność, przyjemność z jazdy, gwarantujące dobrą zabawę i rozrywkę:
 |
"The spirit is alive in all of us"
GMC; Agencja: MacLaren McCann, Toronto, Canada; Creative Director: Sean Davison; Art Director / Group; Creative Director: Troy McGuinness; Copywriter / Group Creative Director: Cam Boyd; Fotograf: Chris Woods; Print Producer: Andrea Gil / McGill Studios; Digital Artist: JP Goulet |
 |
"45º hill climbing ability. Volkswagen Amarok."
Volkswagen; Agencja: McCann, Istanbul, Turkey; Chief Creative Officer: Folker Wrage; Creative Group; Head: Taygun Dömbekcioglu; Sr. Art Director: Çaglar Cengiz; Copywriter: Pinar Cingöz; Retoucher: Çaglar Cengiz |
 |
"Driving’s more fun than getting there."
Audi; Agencja: AlmapBBDO, São Paulo, Brazil; Chief Creative Officer: Marcello Serpa; Executive Creative Director: Marcello Serpa; Creative Director: Luiz Sanches; Art Directors: Marcos Medeiros, Caio Tezoto; Copywriter: Andre Kassu
|
 |
"Capture the Wild."
Jeep; Agencja: Publicis, Montreal, Canada; Creative Directors: Nicolas Massey, Carl Robichaud; Art Director: Bogdan Truta; Copywriter: Michael Aronson; Illustrator: Bogdan Truta; Fotograf: Getty Images |
 |
"Fun going there. Fun coming back."
Fiat; Agencja: Leo Burnett Iberia, Spain; Executive Creative Director: Juan García-Escudero; Creative Director: Fernando Martín; Art Directors: Alejandro Hernán, Fred Bosch, Javier Martínez; Illustrator: Freeuno, B-ita |
 |
"Let the outside world in. 308 Touring with Panoramic Glass Roof."
Peugeot; Agencja: Arnold Furnace, Sydney, Australia; Creative Directors: Paul Fenton, Tom Spicer; Copywriter / Art Director: Luke Duggan; Fotograf: Alan McFetridge; Retoucher: Cream Studios
|
 |
"Predator Ride"
Mazda; Agencja: the Smarts, Sofia, Bulgaria; Creative Directors: Martin Markov, Radoslav Bimbalov; Art Director: Martin Markov; Copywriter: Radoslav Bimbalov; Illustrator: Martin Markov
|
 |
"500 Black Jack
Reveal your dark side.
Limited Edition - 250 models only."
Fiat; Agencja: Leo Burnett France, Asnieres sur Seine, France;
Creative Director: Guillaume-Ulrich Chifflot; Art Director: Romain
Toffoli; Copywriter: Elise Baudour; Fotograf: Marc Da Cunha Lopes |
Reklamy podkreślające proekologiczne podejście:
 |
Volkswagen; Agencja: DDB, London, UK; Creative Director: Jeremy Craigen; Art Director: David Mackersey; Copywriter: Jonathan John; Designer: Pete Mould |
 |
"Touareg BlueMotion. Even the ad has less impact on the environment.
A small change can make a big difference. Like using 85% less ink in
this magazine ad, which significantly decreases the impact of harsh
toxins on the environment. Why? Because contributing towards a
sustainable future is what our innovative BlueMotion Technologies were
made for."
Volkswagen; Agencja: Ogilvy & Mather, Cape Town, South Africa; Executive Creative Director: Chris Gotz; Creative Director / Art Director: Jamie Mietz; Creative Director / Copywriter: Peri van Papendorp; Illustrator: David Vickers;
|
 |
Toyota; Agencja: TBWA/Yehoshua, Tel Aviv, Israel; Creative Director: Amit Stoler; Art Director: Kobi Benwalid; Copywriter: Nir Ambar, Alon Hadad |
 |
"Wasting energy is a crime. Ford Mondeo. Just 3,9l/100km."
Ford; Agencja: Bassat Ogilvy, Madrid, Spain ; Creative Directors: Ángel de la Jara, Rafael Hernández
; Copywriter: Carlos Pérez-Sauquillo
; Art Director: Lucas Gracia
; Illustrator: Marta Solsona |
 |
"For clearer skies.
Renault GNV"
Renault; Agencja: Publicis, Caracas, Venezuela; Creative Directors: Douglas Rios, Demian Campos; Art Directors: Carlos Cadenas, Demian Campos; Copywriter: Jose Castro; Illustrator: Demian Campos; Fotograf: David Gonzalez
|
 |
"smart, the less polluting car of the world, from just 7.990€"
Smart; Agencja: Contrapunto BBDO, Madrid, Spain; Chief Creative Officer: Antonio Montero; Executive Creative; Directors: Carlos Jorge, Félix Del Valle; Art Director: Raúl López; Copywriter: Raúl López; Illustrators: Paco Marcos, Dani Rubio
|
Główne źródło:
http://adsoftheworld.com/
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz